Monday 3 September 2012

Tergantung.

Memang tergantung. Sebab aku menulis membuta-tuli. Aku tak belajar falsafah, aku tak belajar sastera.

        Aku cuma belajar Bahasa Melayu di sekolah. Tak lama, hanya 10 tahun. 5 tahun di sekolah rendah, 5 tahun di sekolah menengah. Aku tak belajar falsafah tak bermakna aku tak tahu. Sebab belajar tak semestinya di sekolah. Di sekolah, falsafah tak semestinya falsafah Plato, Hippocrates, mahupun Aristotle. Falsafah terbentuk dari sumber yang sukar dijejak dan akhirnya membentuk pendirian yang dipegang sekarang. Tetapi sastera tidak begitu. Sastera perlu dipelajari. Sebab sastera itu bahasa, bukan prinsip. Sebab tu juga tulisan aku sambarono. Kekurangan sastera. Tak belajar sastera, tapi falsafah tu ada.
Macam orang-orang lain jugak. Sebab itu juga falsafah aku tergantung. Mungkin jelas dan mungkin tidak. Mungkin betul dan mungkin tidak. Mungkin tinggi dan mungkin rendah. Mungkin terikat dan mungkin tergantung.



No comments:

Post a Comment