Wednesday 5 September 2012

Tak Jadi Cakap

Biar tak jadi cakap, dari tercakap tapi tak jadi. Sebab bila dah tercakap, walaupun pada pucuknya prinsip yang cuba diwar-warkan tu betul, ianya akan menjadi kata-kata kosong. Bila dah cakap, mungkin rasa dah puas, atau lebih teruk rasa sudah selesai. Terbawa kembali kepada prinsip lama apabila dah terlepas cakap. Tak menjadi la kalau terus begini.

Mulanya berazam, akhirnya  tenggelam. Semuanya gara-gara cakap.

            Jangan cakap selagi tak merasa, takut nanti sendiri berduka. Cakap melemahkan prinsip yang asalnya kukuh dan pegun. Pegun supaya tiada yang mengusik dan hanya sendiri yang tahu, tak perlu orang lain menyibuk. Yang tak menjadi bila bukan orang yang datang menyibuk, tapi mulut sendiri yang memekik panggil orang datang untuk mengutuk.

            Sebelum cakap, kau memang tak sama dengan subjek yang akan dicakapkan. Memang betul cakap kau berkenaan subjek itu tapi………………………………………………..

Betul tak semestinya bagus. Bagus tak semestinya perlu. Lebih-lebih dalam hal bercakap.
Biar la betul ke tidak, tak payah bawa dalam percakapan. Kalau terus dicakap tentang bengkoknya subjek, orang yang mendengar akan nampak bengkoknya kita. Kita bercakap macam kita ini pembaris kuning, padahal tanpa sedar kita lebih dari tapak kaki ayam yang mencakar-cakar tanah nak dapatkan cacing. Kalau ayam takpe la dah memang resmi dia makan cacing. Tapi kalau kita yang manusia ni pun nak makan cacing, mulut yang berbibir nampaknya kena ditukar dengan paruh ayam.
Supaya senang nak diikat dan disembelih.
Baru dah tak bercakap.


No comments:

Post a Comment