Friday 7 December 2012

Friday Cry (Lamunan Terhenti)

* * * * * * * * * * *
Tiba di sarang ulat jingga.
Aku kesa sisa-sisa permata dan kabus yang menutup muka dari tadi.
Sambil mengesa, setitis dua lagi menuruni.
Tidak kering.
Seperti sumpahan, berulang yang bagi aku bencana, walaupun sudah berada di bilik putih.

Mujur aku seorang di bilik ini.
Mujur bilik ini jarang disinggah orang.

Titisan ke dua ribu enam ratus sepuluh.

Termenung, tertitis.
Tertitis, termenung.

Mujur lirik Najwa Latif yang tak sengaja aku buka tadi menangkap fikiranku.
Lirik yang memujuk aku yang teresak-esak.
Satu rangkap itu aku tersentak, terhenti teresak.
Tersedar aku ada hikmah Dia merancang sebegini rupa.
Walaupun pedih, namun aku belajar menyedari bahawa, yang kekal bukan manusia, tetapi Dia.

Jadi mengapa perlu bersedih?
Aku tidak berseorangan. Dia mahu tunjukkan walaupun aku hilang orang yang aku sayang, aku masih ada Dia. Sentiasa.

"Kerna Kau yang satu, yang setia bersamaku.
........
Ku tahu ku ada-Mu, di sisiku selalu.
Bantulah hambamu mencari keredhaanMu.
Ku tahu ku ada-Mu."

Lalu membuatkan aku lebih percaya pada satu cinta. Cinta yang kekal. Cinta yang lebih suci. Cinta yang mampu menemani seumur hidup dan matiku.
Hingga aku tak mahu lagi cinta dari manusia, melainkan dari Ibu, Ayah, Keluarga, dan Sahabat yang aku sayang. Selamanya.



No comments:

Post a Comment